ABC – en liten lektion i att analysera beteenden

A = Antecedent (vad som händer innan beteendet)
B = Behavior (beteendet)
C = Consequence (konsekvensen som beteendet fick)

Vad är det som får (operanta) beteenden att hända? Sätter sig hunden för att jag säger ”sitt”? Eller sätter han sig för att han får godbitar om han sätter sig? Det är konsekvenserna som formar beteenden, men vi människor har av någon anledning mycket lättare för att fokusera på A – allt som händer innan beteendet. Ibland blir det till och med så att tränare lägger så mycket energi på att få fram ett beteende (locka, visa, hjälpa) att de helt glömmer bort att belöna beteendet när de väl får det. Det leder naturligtvis till att det går trögare och trögare att få fram beteendet och att man får anstränga sig ännnu hårdare för att få fram det. En ond cirkel. Det här kanske låter självklart, men det är långt ifrån givet när det ska tränas i praktiken.

Ett vanligt problem på kurs är helt enkelt att föraren är så upptagen av att få fram rätt beteende att hon glömmer bort att belöna bra. Ett vanligt symptom på för dålig belöningskvalitet är att hunden faktiskt blir sämre och sämre för varje repetition. En vanlig lösning är att föraren börjar lägga in mer hjälp (rör sig mer, pratar med hunden, använder lockande och uppmuntrande röst). Det brukar fungera en gång, tills hunden upptäcker att betalningen fortfarande är dålig. Oftast gör det förvånansvärt stor skillnad att bara lägga lite mer engagemang i belöningen. Samma tråkiga godbit blir plötsligt värdefull när hunden får jaga den lite och får lite beröm och entusiasm serverat ihop med maten. För hunden som tycker att lek är lika bra eller bättre än mat kan det vara en bra idé att blanda in lek som belöning då och då för att hålla ångan uppe och göra belöningen mer oförutsägbar.

När du tränar med minimalt med hjälper blir belöningskvaliteten viktigare än annars. Å andra sidan får du väldigt mycket bättre timing (det kommer en väldigt bra belöning efter väl utfört arbete, istället för att du ger hunden en massa hjälp och uppmärksamhet innan han har gjort någonting alls, och sedan en halvdålig belöning när beteendet är utfört) och hunden kommer snabbare att verkligen vilja upprepa beteendet. Det första du bör fundera på när träningen går trögt är inte vad du kan göra för att få fram beteendet oftare, utan vad du har att erbjuda hunden när han faktiskt gör det du vill.

Några tecken på att du fokuserar för mycket på A och för lite på C:

  • Hunden blir sämre och sämre för varje repetition.
  • Hunden tar längre och längre pauser mellan responserna.
  • Du försöker vara rolig för att få hundens uppmärksamhet.
  • Du är mer aktiv före än efter klicket.
  • Du börjar göra dina signaler kraftigare (höjer rösten, lägger på handtecken, förlänger kommandot etc.)
  • Dina nya lösningar på problem fungerar bara ett fåtal gånger.
  • Du säger: han VET vad ”sitt” betyder, men…

4 svar på ”ABC – en liten lektion i att analysera beteenden

  1. Dina senaste blogginlägg har verkligen fått mig att se på dig och din träning på ett nytt sätt. Det är positivt menat. Jag tror du har mycket bra tankar som man av någon anledning inte fullt ut förstått eller sett tidigare. Jag har i alla fall fått upp ögonen för dig nu, ska bli spännande att se hur det går för dig i framtiden.

    Sen ville jag fråga en annan sak, på http://www.lotuseducation.se är det ett foto på framsidan, det står att fotografen är Sofia Ohlsson, jag trodde det var taget av dig??
    Hälsningar Anja

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.